N'Faly Kouyate, Chris Joris, & Chris Mentens
Commentaar
Kontekst vzw dankt zijn sponsors: DI-VERS, Dexia Bank
en de Mechelse partners voor cultuur:
Muziekhandel De Monte, Audio-videoline Costima, A&M en Verlinden Huishoudlinnen.
Goede avond, dames en heren, Ik heet u hartelijk welkom op dit concert in naam van alle leden en medewerkers van Kontekst vzw en van het Cultuurcentrum. We bedanken ook onze sponsors omdat ze ons al die jaren zijn blijven steunen. Dat zijn Jan van Caeyzeele van DI-VERS en Jan Horemans van Dexia Bank en onze Mechelse partners: Marc Patyn en Carla Vergaelen van Muziekhandel De Monte, Herman Costima van Audio-videoline Costima, Guy de Wachter van A&M en Staf Verlinden van Verlinden Huishoudlinnen.
Naar goede gewoonte sluiten we het seizoen af met een multicultureel concert. Twee jaar geleden flamenco, vorig jaar fado, dit jaar Afrikaanse muziek met jazzy elementen. En u blijkt dit wel te appreciëren, als ik zie hoe groot de opkomst ook dit keer weer is. We hebben dan ook niet de minsten uitgenodigd. Na jaren lang aan de weg timmeren, heeft de Mechelaar Chris Joris de laatste tien jaar de internationale erkenning gekregen die hij verdient. Lang voordat er ook maar sprake was van wereldmuziek was hij immers vanuit zijn jazzachtergrond en zijn interesse voor percussie al aan het experimenteren met Afrikaanse ritmes. Wie, zoals ik, oud genoeg is, herinnert zich zeker hoe Chris bij haast elk jazzevenement ineens opdoemde met een arsenaal aan toen voor ons vreemde voorwerpen, waar hij de prachtigste geluiden uithaalde. Ons leek het allemaal spielerei, maar voor Chris was het ernst. Hij wist perfect waar hij mee bezig was en de begeestering waarmee hij over zijn muziek sprak, werkte aanstekelijk. Nu hij een gevestigde waarde is geworden, is dat vuur is er nog altijd. Hij is nog altijd even ambitieus en een concert in zijn geboortestad motiveert hem nog eens extra.
Maar vanavond staat niet Chris Joris op de eerste plaats volop in de schijnwerpers, maar wel zijn vriend en ook lid van de Chris Joris Experience: N'Faly Kouyate.
Deze Guineese troubadour, die Brussel als uitvalsbasis heeft, is ondertussen wereldwijd bekend, en heeft muzikaal al zowat alle watertjes doorzwommen.
Dankzij het succes dat hij boekte toen hij meespeelde met Salif Keita werd hem in 1997 gevraagd mee te doen met een nieuw project waarin Afrikaanse muziek vermengd werd met Keltische folk en technobeats. Dit project heette THE AFRO CELT SOUND SYSTEM (nu herdoopt tot AFRO CELTS). Deze groep heef heel veel succesl. In België stonden ze meermaals op het hoofdpodium van Dranouter en Werchter. Ook de rest van de wereld gaat plat voor deze opzwepende groep.
De bijdrage van N'Faly in dit ensemble is niet gering. Niet alleen zijn briljant koraspel, maar ook zijn arrangementen, zijn stem en zijn eigen composities zijn essentieel voor de Afro Celts.
N'Faly heeft ook zijn eigen begeleidingsgroep DUNYAKAN (wat 'stemmen van de wereld' betekent). Op hun echte fusion cd N'NA KANDJÉ mengen ze blues, wereldmuziek, jazz met de tradtionele Guineese muziek. Het ensemble gebruikt traditionele instrumenten zoals de kora, djembe, balafon samen met meer traditioneel westerse instrumenten zoals de contrabas en de drums. Hun polyfone muziek is geïnspireerd op de muziek uit Guinee, maar N'Faly Kouyate voegt er ook zijn eigen heel persoonlijke en intense composities aan toe.
N'Faly heeft immers een heel uitgesproken visie op muziek. Hij stamt uit een griotgeslacht, families die in heel West-Afrika van vader op zoon de traditionele muziek doorgeven. Deze families genieten in hun land een hoge status. Nu N'Faly, net als zovele andere griots naar het westen, vooral Europa is komen wonen, ziet hij het als zijn taak zijn eigen cultuur over de hele wereld te uit te dragen. Maar bovendien is het zijn ultieme droom met zijn muziek bij te dragen aan een tolerante wereld.
Samen met zijn vrouw Muriel Finet Kouyate heeft hij Namunkanda opgericht, wat “verdediging van de cultuur” betekent. Via Numankanda hoopt hij aan te tonen dat elke muzikale of culturele bijdrage van welk volk dan ook onze aandacht en respect verdient en dat een traditioneel instrument als de kora ook vandaag nog een verrijking van het internationale muzikale landschap kan betekenen. Een visie die wij allemaal, zeker na dit concert, zullen onderschrijven.
Met het concert en de bezetting van vandaag wordt de droom van N'Faly weer een beetje gerealiseerd.
Zoals elke griot zingt N'Faly over zijn liefde voor Afrika, over het belang om goed te zijn voor 'anderen', over liefdesverdriet... en hij begeleidt zichzelf daarbij op de kora. Chris Joris zorgt met zijn percussie zoals hij zelf zegt 'voor het peper en zout' en bassist Chris Mentens zorgt met zijn contrabas voor een westerse jazzy onderstroom die tegelijk alles bindt en op losse schroeven zet.
En uit deze sobere confrontatie van de primitieve kora met de klassieke contrabas, van de geëvolueerde jazz met zijn ritmische roots ontstaat een muziek die ons wel nog aan ons verleden herinnert maar ons vandaag al laat zien hoe de muziek van de toekomst eruit zal zien.
G.K.
Top
Copyright © 2004 vzw Kontekst - Pagina gewijzigd op
06-aug-06
door de webmaster.
|